Sametinget första plenum denna valperiod – en tredje reflektion!

Publicerat den 6 november 2013

Sametingets budget

Bland  de mer intressanta ärendena på plenums dagordningen  var styrelsen förslag till   rambudget för verksamhetsåret 2014.   Intressant  såväl i form som  innehåll.  Praxis hur budgeten för Sametinget har hanterats  har varierat genom åren. Enligt gällande regelverk kan styrelsen själv fastställa  budget, men en praxis har utbildats där det är plenum som antar budget. Upplägget är att plenum vid oktober sessionen antar en rambudget på grundval av regeringens förslag till statsbudget. Den slutliga budgeten antas vid plenums sammanträde i februari månad, baserad på den av  riksdagen antagna  statsbudgeten och  regeringen regleringsbrev till Sametingets.

Rambudget kontra detaljbudget

I Sametinget har genom åren förts  en diskussion hur budgeten skall hanteras. Lite förenklat har de funnits en falang som menat att plenum fastställer budgetramarna och ger styrelsen viss frihet att prioritera  inom dessa ramar, medan en annan falang menar att plenum fastställer både ramarna och bakomliggande detaljbudget.

Den budget som nu styrelsen presenterade vid plenum i Kiruna var en rambudget, dock utan  räkneverket.

Utan räkneverk

Avsaknaden av de bakomliggande räkneverket  till rambudgeten  för 2014 föranledde en lite svårbegriplig diskussion  för utomstående.  Dessutom ställde  sig många ledamöter  lite frågande till hur styrelsen hade tänkt att prioritera inom ramarna, när räkneverket saknades. En del ledamöter ställde sig också frågan om detta vara ett sätt för majoriteten i styrelsen att dölja sin egentliga agenda.

Kapacitet

Sametingets  budget är övertydligt när det gäller fördelningen  av medel mellan myndigheten och det folkvalda organet. I princip kan man säga att myndigheten får det mesta, medan det folkvalda organ får mellan 5-10%  av budget, beroende hur man räknar. Sedan Sametingets tillkomst 1993 har det enbart funnits en heltidsanställd politiker och detta har varit Sametingets styrelseordförande.  Det folkvalda organen i Sametinget har sedan etableringen mot denna bakgrund  brottas med ett uppenbart kapacitetsproblem.   Det folkvalda organet har inte kunnat leverera det väljarna förväntat.  Kapacitetsproblemet har  sin grund  både i brist på personella  resurser  och ett viss mått av  ”politisk omognad”.

Mer medel till politiken

Under debatten i plenum antyddes att styrelsen mörkade i budget om med hur man avsåg  stärka den politiska nivån. Detta ledde till att styrelseordförande Håkans Jonsson tog bladet ur munnen och redogjorde att man inom styrelsen diskuterat att stärka den politiska nivån i Sametinget genom att   Olov J Sikku, Min Geaidnu,  arvoderas med ett arvode motsvarande 70%  av prisbasbelopp som vice ordförande.  Kostnaderna för den folkvalda delen ökar därmed med ca 610 000 kr.

Transparens

Uppenbart är också att styrelsen  inte är enig om förslaget om arvodering av vice ordförande. Samelandspartiet, Vuovdega och Guovssonásti har krävt förklaring och bärande motiv av Håkan Jonsson för arvoderingen av vice ordförande allra helst med tanke på att styrelsens arbetsbörda minskat efter det att de olika nämnderna inrättats som övertagit en en del av styrelsens tidigare uppdrag. Men det är kanske inte betungande styrelsearbete som ligger bakom arvoderingen av vice ordföranden? Kanske handlar det om andra politiska skäl att arvodera vice ordförande?  Oavsett motivet bakom upplägget kan man förutsätta att den politiska ledningens  kapacitet och effektivitet kommer att öka väsentligt –  vilket framtiden får utvisa.