Ett utklipp från statsbudgeten, men viss redigering, del 2, 2020-10-02
2.6.4 De samiska näringarna
För att redovisa resultat och bedöma hur utvecklingen för de samiska näringarna bidrar till målet för utgiftsområdet samt det övergripande målet för samepolitiken krävs en utveckling av statistiken. Arbete med att ta fram relevanta indikatorer för samisk besöksnäring, samiskt hantverk, duodji (samisk slöjd och konsthantverk) och småskalig slakteri- och förädlingsverksamhet pågår. För att redovisa och bedöma resultaten för utgiftsområdet, med avseende på rennäringen används den centrala bedömningsgrunden:
– renbruksplanernas användning
samt följande kompletterande indikatorer:
– vinterrenhjordens antal
– årets slakt
– prisutveckling för renkött
– bedömning av rovdjursskador.
Vinterrenhjordens storlek har fortsatt minska. Svängningar i renhjordens storlek beror till största delen på variationer i naturbetet och förändringar i rovdjursförekomst. Storleken har varierat i cykler mellan 220 000 och 260 000 i vinterhjord 1996–2019. Cirka 60 procent av renhjorden finns i Norrbottens län. Antalet renägare liksom antal gruppansvariga renskötare ligger relativt konstant på drygt 4 600 respektive drygt 1 000 personer. I den första gruppen är ca 40 procent är kvinnor medan i den andra endast 19 procent.
Mellan 2010/11 och 2018/19 har antalet slaktade djur varierat mellan ca 58 000 och ca 45 000 med en tydlig minskning de senaste säsongerna. Den långsiktiga trenden är ett ökat medelpris per kilo. Utöver slaktintäkten tillkommer statligt pristillägg med 9 kronor/kilo för vuxna djur och 14,50 kronor/kilo för renkalv. Den totala slaktintäkten (slaktvärde+prisstöd) visar en fortsatt minskning sedan 2016/17. Ersättningen för rovdjursförekomst uppgick till 50,13 miljoner kronor under 2019. Både prisstöd och ersättning för rovdjursförekomst finansieras från anslag 1:22 Främjande av rennäringen m.m.
Tabell 2.24 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 2016/17 2017/18 2018/19
Vinterrenhjord * 257299 248460 254200 250364 248139 254247 248702 241013
Slakt(antal djur) 57675 44869 54440 56333 54802 59121 53150 47618
Medelpris per kg (kr) 51,6 49,9 52,8 57,1 59,5 68,6 66,5 67,4
Prisstöd (tkr) 17161 13232 17095 17768 16362 18806 16381 14 825
Slaktvärde(tkr) 75451 58639 74491 83312 80291 107366 90641 81767
Ersättning för
(tkr)rovdjur 63813 52 397 49 837 53 822 53 822 53120 50 268 50 130
Utvecklingsarbetet med renbruksplaner fortsätter och under 2019 har särskilt fokus lagts på att, utöver rennäringens markanvändning, integrera klimataspekter och andra omvärldsfaktorer i arbetet. Planerna underlättar helhetsanalyser av renskötselns markanvändningsbehov i relation till annan verksamhet, förbättrar dialogen med andra markanvändare och skapar förståelse och respekt för árbediehtu (traditionell kunskap). Planerna används enligt Sametinget allt mer i olika samrådsprocesser.
Under året har berörda myndigheter fortsatt arbetet med att öka kvaliteten på förvaltningsverktyget gällande samebyarnas toleransnivå för rovdjursskada, vilket avser andel skador på ren orsakade av stora rovdjur räknat på den aktuella samebyns faktiska renantal. Enligt en överenskommelse mellan berörda myndigheter ligger två underlag som grund för det fortsatta arbetet. Dessa är produktionsmodellen för beräkning av samebyarnas renförluster och resultaten från det nationella inventeringssystemet för stora rovdjur. Överenskommelsen har tillämpats som underlag vid beslut om licensjakt för järv 2019, där både det nationella inventeringsresultatet för järv och produktionsmodellen för beräkning av förlust av renar på grund av rovdjur utgjort grund för beslutet. Naturvårdsverket har även vid samverkan med länsstyrelserna i de nordligaste länen löpande påpekat vikten av att rikta den licensjakt som länsstyrelserna beslutar om till områden där skadorna på rennäringen är höga i förhållande till toleransnivån om 10 procent och allra helst till samebyar med de allra högsta förlusterna. Enligt den beräkningsmodell som tagits fram ligger skadenivån fortsatt på ca 20 procent, och vissa samebyar har förluster på 30–40 procent.
Bidrag till skadeförebyggande åtgärder som skydd mot rovdjur enligt 3 § viltskadeförordningen (2001:724) har lämnats med totalt 4,57 miljoner kronor till 21 samebyar varav 2,7 miljoner kronor är särskilt bidrag som lämnats av Naturvårdsverket, med anledning av genetiskt viktig vargförekomst.
Högsta domstolen har den 23 januari 2020 i mål nr T 853-18 slagit fast att Girjas sameby – men inte staten – har rätt att upplåta småviltsjakt och fiske på samebyns byområde ovanför odlingsgränsen. Domen avser småviltsjakten och fisket på just det aktuella området på statens mark, men eftersom Högsta domstolens dom är vägledande måste principerna i domen beaktas även i andra juridiska sammanhang. Regeringen har påbörjat förberedelserna för att tillsätta en utredning.
Pandemin under 2020 har haft viss inverkan på rennäringen då arbetet som kräver nationsgränsöverskridande påverkats. Eventuella gränshinder har dock kunnat undanröjas genom dialog med våra grannländer. Vilka effekterna av pandemin kan väntas bli i ett senare skede, exempelvis vad gäller efterfrågan på renkött, återstår ännu att se.
2.9.22 1:22 Främjande av rennäringen
Tabell 2.82 Anslagsutveckling 1:22 Främjande av rennäringen m.m. Tusental kr.
_________________________________________________________________________________________
2019 Ufall 112 365 Anslagssparande 357
_________________________________________________________________________________________
2020 Anslag 113 915 Utgiftsprognos 123 644
_________________________________________________________________________________________
2021 Förslag 128 915
_________________________________________________________________________________________
2022 Beräknad 125 915
_________________________________________________________________________________________
2023 Beräknad 125 195
_________________________________________________________________________________________
Ändamål
Anslaget får användas för utgifter till åtgärder för främjande av rennäringen.
Regeringens överväganden
1:22 Främjande av rennäringen m.m.
Tabell 2.83 Förändringar av anslagsnivån 2021–2023 för 1:22 Främjande av rennäringen m.m.
Tusental kronor
2021 2022 2023 _________________________________________________________________________________________
Anvisat 2020 113 915 113 915 113 915
_________________________________________________________________________________________
Beslutade, föreslagna och aviserade reformer 15 000 12 000 12 000
_________________________________________________________________________________________
varav BP 21 15 000 12 000 12 000
_________________________________________________________________________________________
– Höjd ersättning för rovdjursförekomst m.m. 15 000 12 000 12 000
_________________________________________________________________________________________
Överföring till /från av andra anslag
_________________________________________________________________________________________
Övrigt
_________________________________________________________________________________________
Förslag/beräknat anslag 128 915 125 915 125 915
Regeringen anser att anslaget bör tillföras 15 000 000 kronor 2021 och 12 000 000 kronor 2022 respektive 2023 för att stärka arbetet med de utmaningar rennäringen möter, bl.a. rovdjursförekomst och klimatförändringar.
Regeringen föreslår att 128 915 000 kronor anvisas under anslaget 1:22 Främjande av rennäringen m.m. för 2021. För 2022 och 2023 beräknas anslaget till 125 915 000 kronor respektive 125 915 000 kronor
Se vidare: