Regeringen underkänner Sametingets styrelses ledning av Sametinget.
Den 28 mars 2023 tillkännagav Sveriges regering att man gett Statskontoret i uppdrag att analysera Sametingets verksamhet samt att föreslå åtgärder. Statskontoret är en myndighet som ska på regeringens uppdrag genomföra utredningar, utvärderingar och uppföljningar av statlig och statligt finansierad verksamhet och av övergripande frågor om den offentliga förvaltningens funktionssätt.
Regeringens bandhund
Den svenska regeringens tillkännagivande att man gett Statskontoret i uppdrag att se över Sametingets organisation föranledde endast en kort artikel på SR Sameradions hemsida. Vanligtvis brukar regeringens beslut att ge Statskontoret uppdrag se över myndigheter verksamhet, dels tyda på myndigheten är dysfunktionell på något sätt, dels brukar det få stort utrymme i media.
På senare tid regeringen gett Statskontoret uppdrag ett reda ut ett antal konflikter och andra konstigheter inom myndighetssfären. Nyligen presenterade Statskontoret sin översyn av Statens centrum för arkitektur och design, mera känt som Arkdes vilket bl.a uppmärksammades i Dagen Nyheter. I rapporten framkommer att kränkningar och tystnadskultur förekommer, dessutom brister i arbetsmiljöarbetet, låg kunskap om hur man driver en statlig verksamhet och öronmärkta forskningspengar som använts till andra saker. Både Arkdes och Sametinget underställda samma departement, nämligen Kulturdepartementet.
Innan vi går in och frågar oss varför den ny tillträdda svenska regeringen sett det nödvändigt att göra en utredning och översyn av Sametinget verksamhet och dess ledning tar vi ett titt på hur uppdraget är formulerat.
Uppdraget
Enligt upptaget ska Statskontoret göra en övergripande översyn Sametingets verksamhet.
I uppdraget ingår att
1. analysera verksamheter och myndigheter ur ett effektivitetsperspektiv,
2. redovisa effekter av statliga åtgärder, och
3. ge underlag för omprövning och effektivisering.
Förordning (2013:198).
Mer i detalj ska Statskontoret:
- analysera och bedöma hur Sametinget fullgör sitt uppdrag samt använder sina resurser,
- analysera ändamålsenligheten och effektiviteten i Sametingets interna ledning, styrning och uppföljning av verksamheten,
- analysera Sametingets organisationsform och bedöma hur den påverkar myndighetens förutsättningar att bedriva sin verksamhet effektivt,
- analysera andra faktorer som är särskilt viktiga för att Sametinget ska kunna fullgöra sitt uppdrag på ett ändamålsenligt, effektivt och rättssäkert sätt,
- bedöma om de åtgärder som Sametinget, i enlighet med regleringsbrevet för budgetåret 2023 (Ku2022/01870), vidtar för att säkerställa att verksamheten präglas av en effektiv intern styrning och kontroll samt god förvaltningskultur ger resultat, samt
- beskriva hur myndighetens målgrupper uppfattar Sametingets resultat. Statskontoret ska, utifrån sin analys, föreslå åtgärder för att utveckla Sametingets verksamhet och förbättra resultaten. Statskontoret ska, när så är befogat, jämföra Sametingets verksamhet med den hos relevanta myndigheter och kommuner samt Sametingen i Norge och Finland. Statskontoret ska särskilt redogöra för vilka konsekvenser de förslag som lämnas får för det samiska självbestämmandet. Sametinget ska bistå.
Skälen för regeringens beslut
I generella termer framhålls att i regeringens styrning av myndigheterna skall med jämna mellanrum göras djupare analyser av verksamheterna. Analyserna ger regeringen förutsättningar för en förbättrad och utvecklad styrning. De ger också myndigheternas ledningar underlag att vidareutveckla verksamheterna.
Vi ställer oss tveksamma till att detta är det egentliga skälet till översynen, utan det reella och akuta skälet är nog att regeringen är bekymrad över en rad märkliga händelser i närtid.
– Sametingets styrelses konflikt med sin kanslichefen
– avhoppen av tjänstemän i strategiskt viktiga positioner inom myndigheten
– de flertal polisanmälningar som riktats mot Sametingets styrelse samt ett antal förvaltningsrättsärenden.
I detta sammanhang framhåller regeringen att
” Sametinget är både ett folkvalt organ och en förvaltningsmyndighet under regeringen. Det innebär bland annat att verksamheten regleras i sametingslagen (1992:1433), samt att Sametingets plenum, inte regeringen, utser den styrelse som är ansvarig för verksamheten. Det är en unik konstruktion som medför särskilda förutsättningar i fråga om styrning och ansvarsutkrävande. Det är viktigt att regeringens styrning är ändamålsenlig och att Sametingets verksamhet är effektiv och präglas av en god förvaltningskultur”.
Uppdragets slutförande
Enligt uppdraget ske Statskontoret ska löpande hålla Regeringskansliet (Kulturdepartementet) informerat om uppdragets genomförande. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet (Kulturdepartementet) i en skriftlig rapport senast den 24 november 2023.
God förvaltningskultur
I ett förvaltningsrättsligt sammanhang kan man säga att Statskontoret är en stabsorganisation underställd regeringen. Statskontoret ska på regeringens uppdrag genomföra utredningar, utvärderingar och uppföljningar av statlig och statlig finansierad verksamhet och av övergripande frågor om den offentliga förvaltningens funktionssätt.
I Statskontoret övergripande uppdrag ingår också att främja och samordna arbetet för en god förvaltningskultur i staten. Förordning (2016:1087).
En havererad förvaltningskultur i Sametinget
Den nyligen tillträdda svenska regeringen och framförallt de ansvarig departementet, har nog sedan tillträdet 2022 insett att den förväntat ”goda förvaltningskulturen” i Sametinget havererat och fragmenterats. Det är kanske i detta sammanhang ett unikum i Svensk förvaltningshistoria att en relativt ny tillsatta kanslichef i en myndigheten polisanmäler myndighetschefen, i detta fall Sametingets styrelse. Att det dessutom följs upp av fler polisanmälningar och förvaltningsrättsliga överklagningar är anmärkningsvärt.
Sametingets styrelses svar, att begära en utredning om avslut om kanslichefens förordnande hos statens ansvarsnämnd föll platt.
Statens ansvarsnämnds besked om att inga allvarligare fel som kunde föranleda ett avsked, begåtts av kanslichefen fick nog regeringen att höja på ögonbrynen för varför Sametingets styrelse alls begärde en utredning. Nämndens beslut kan, liksom andra beslut av arbetsgivare, i vissa fall bli föremål för en arbetsrättslig tvist. Att statens ansvarsnämnd inte fann några rättsliga skäl att avskeda kanslichef, ledde till att Sametingets styrelse med styrelseordförande Håkan Jonsson i spetsen valde att ”köpa ut kanslichefen” med stora ekonomiska konsekvenser som följd.
Varken fågel eller fisk
Statskontorets rapport skall som tidigare nämnts överlämnas till regeringen den 24 november 2023. Rapporten kommer nog sannolikt att bli en skakande läsningen både för Sametinget styrelse och ledamöterna i Sametinget, men även för Sveriges riksdag och regering. Vad är de man skapade 1993 ? Sameting är i svensk förvaltningstradition en unik konstruktion i egenskap myndighet underställd regeringen och som ett folkvalt organ, underställt det samiska folket. En hybrid, eller rent av en en invasiv organisationsform som varken är fågel eller fisk. Nu kan ju en vän,(oavsett etnicitet eller medborgerskap) av ordning, med en släng av ironi dels hävda att denna märkliga form för samisk självbestämmande är det samiska folket förtjänar, dels hävda att Sametinget som varken är en fågel eller fisk borde kunna ledas av ett parti som går under benämningen Jakt och Fiske partiet.