”så nära inbördeskrig vi kan komma i Sverige,”

Det blåser uppp till storm

I Dagens Nyheter den 17 december 203 uppges att ”frågan om renägares rättigheter har lett till splittring mellan Tidöpartierna. Nu beskriver flera att arbetet med Sveriges största utredning har stoppats.” I artikeln uppges att Jakob Olofsgård, Liberalernas ledamot i Renmarkskommittén kommenterast de hela med att ”konflikterna riskerar att komma så nära inbördeskrig vi kan komma i Sverige.”

Renmarkskommittén ordförande sitter löst Eric M Runesson

Utöver detta anger DN också att ordförande i renmarkskommitten Eric M Runesson fått signaler att ansvarig minister är missnöjd över hans sätt att leda kommittens arbete. Skälet till detta är nog kopplat till att Rennäringskommittén arbetet splittrat regeringskoalitionens, genom att Liberalerna blev eniga med Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna om skrivningarna i delbetänkandet, medan SD, Moderaterna och KD reserverades sig mot förslagen i betänkandet.

I DN kommenterat Eric M Runesson detta med att han inte kan föreslå ”grundlagsstridiga kompromisser för att tillfredsställa vissa politiska önskemål”. Huruvida han fortfarande har den sittande regeringen stöd skulle han gärna vilja få klarhet om säger Runesson.

Regeringskris?

Huruvida detta är på väg att bli en regeringskris där Liberalerna är oeniga med de övriga i regeringskoalitionen åter står att se. Bland SD, KD och M är det nog många som ångrar att man inte skrev in något om ”samefrågan” i Tidöavtalet, i syfte att motverka att något parti körde ett egen race i frågan. Detta ger Liberalerna ett möjlighet gå sin egen väg i renmarkskommittén arbete. Det är också möjligt SD, KD och M sätter en sådan hårt press på Liberalerna så att man på sikt viker ned sig är förvisso ett scenario.

Historien upprepar sig.

När den rennäringspolitiska kommittén som tillsattes av regeringen som leddes av statsminister Göran Persson i början av 2000-talet som till en del behandlade samma frågor som renmarksutredningen. Här var laguppställningen i utredningen den samma som i Renmarksutredningen, där Liberalerna ståndpunkt samman föll med MD, V och SAP. Sedan tog Regeringen Reinfeldt över och presenterade en skrivelse till riksdagen 2009, där bl.a föreslogs att samebyarna skulle kunna ta in nya medlemmar, men någon jakt och fiskerätt skulle ingå i medlemskapet, vilket ledde till att både Sametinget och Samernas Riksförbudet avvisade förslaget. Här vek Liberalerna ned sig och där fick KD och C håll i taktpinne. Detta var en av orsakerna till varför Girjasmålet inleddes med känd utgång.

Ett möjligt scenario

Renmarkskommittens plan är så lång att slutbetänkandet skall presenteras 2025. Under mellantiden skall delbetänkande processas vidare. Sett från regeringens horisont är nog en smärtsamt processa att rulla fram en proposition på basis av ett delbetänkande som en majoritet av Tidöpartierna reserverat sig emot. Det som däremot skulle tänkas se att SD,KD och M, bildligt vrider om Liberalernas arm, till den grad att Liberalerna lägger sig platta.

En ny ordförande i renmarkskommitté?

Det är fullt möjligt att regeringen väljer sparka Eric M Runesson, men vem skulle vara beredd att ta på sig sådan självmordsuppdrag. Skulle regeringen välja att entlediga Runesson finns också risken att hela utredningen havererar, om t.ex. både Sametinget och landets samebyar genom Samernas riksförbund väljer att hoppa av utredningen. Vilket sannolikt skulle innebära att ett pärlband av rättsprocesser där de svenska politiska återigen själva satt sig i avbytarbåset eller alternativt i utvisningsbåset. Vill man vara förklara de lite mer explosivt är det som att än en gång dra ut säkringsspinten i en handgranat eller oskickligt aptera en tidsinställd bomb. LIte mer seriöst sagt blir hur ett test hur det svenska partisystemet, regeringen och riksdagen klarar hantera alla moment i enligheten med rättsstatens principer.

Har man tagit fan i båten så..

Oavsett hur Sveriges regering väljer agera i denna fråga har man redan fan i båten, för att använda ett gammalt ordstäv. Situationen på svensk sida liknar erfarenheterna och konflikterna ytorna på finsk och norsk sida. På finsk sida har den konservativa regeringen nu efter en konflikt som varat i 20 år i rörande samernas självbestämmande givit efter och beslutat reviderat och moderniserat gällande Sametingslag i enlighet med gällande folkrätt. Det finsk parlamentet väntas inom snar framtid fatt beslut i frågan. På norsk sida är den norska regeringen hamnat i samma situation som regeringen i Sverige efter Högsta Domstolens dom i Girjasmålet. Bakgrunden är att de tidigare högerledda och arbeider parti ledda regeringen gett tillstånd att bygga två vindkraftparker i ett sydsamiskt renskötselnområde i Tröndelag fylke(län). Konflikten löstes genom att Hösta domstolen 2021 i en dom fann att besluten att ge tillstånd till projekten inte var lag enliga, framföra allt inte förenliga med internationell folkrätt. Den norska regeringens senfärdighet att tillkänna göra hur man avser att förhålla sig till Högsta domstolens dom har lett till omfattande demonstrationer i Oslo. Nu pågår en förhandlingar mellan regeringen och berörda samiska reinbetesdistrikt om vindkraftparkerna framtid. Här kan tilläggas att det finns ekonomiska intressen i vindkraftparkerna med kopplingar till svenska företag.