Att vara eller inte vara är frågan !

En tidsanda av polarisering och konfliktmaximering

Det är kanske numera oundvikligt att undkomma att valdagen för presidentvalet i USA närmar sig den 5 november 2024. Vid förra presidentvalet 2020 vägrade presidentkandidaten, tillika den avgående presidenten Donald Trump erkänna att han förlorade och uttalade av ett omfattande valfusk förekommit. Både presidentvalet 2020 och valet den 5 november präglas av en tidsanda av polarisering, konfliktmaximering, där fakta om vad som är verifierbart korrekt negligeras och som ersätt av alternativa fakta, kryddat med hot och hat. Här spelar socialmedier centralroll som ofta kontrolleras indirekt av vissa stormakter eller direkt av en multimiljonär, som fallet X där Elon Musk inte bara styr och ställer, men också har politiska ambitioner. Utöver detta har vi troll opererar på uppdrag av mindre nogräknade stater och nationella politiska trollfabriker, som t.ex de nyligen avslöjade trollfabrikerna i Sverige demokraternas vinklar och vrån. När vi ändå talar om Sverige är det i denna tidsanda, präglat av krig är de svårt och riskfyllt av vara minoritet, vare sig man talar om muslimer, judar eller samer. I en tid där också det lokala och global samtalet smällt samman och interagerar öppet, finns också i skuggsidan där mörka krafter som agerar i olika skepnader och som andra minoriteter får vi vara vaksamma. Nu kan man kanske inledningsvis fråga sig vad har denna ingress har att göra med fortsättning av artikeln.

Sametingsvalet/en

Av en händelse råkade en och samma fråga få uppmärksamhet i det offentliga samtalet både på svensk, norsk och finsk sida, i veckan som gått. Samtidigt som de offentliggjordes i SR sameradion på svensk sida att 1000 nya anmälningar kommit till Sametingets röstlängd inför Sametingsvalet den 19 maj 2024, höll den finska riksdagens grundlagsutskott en utfrågning av s.k. samiska representanter med anledningen av beredningen en revision av Sametingslagen, där bl.a Sametinget valnämnds beslut föreslås bli slutligt och kan inte överklagas i en finsk domstol.

Organiserat korrumperande av Sametingets röstlängd

Utöver detta har på norsk sida har de en längre tid föregått en diskussion och i vilken grad är Sametingets röstlängd är korrumperad med anledning att det sannolikt är många blivit inskrivna trots att enligt norsk lag inte är behöriga att inskrivas. NRK Sameradion avslöjade för en tid sedan att ett norskt parti som både är representerad i Stortinget och Sametinget uppmanat sina partimedlemmar att registrera sig Sametinget röstlängd, vilket många också gjort. Detta har också förorsakat en politisk konflikt dels mellan Sametingets plenumsledning dels Sametingets näst största parti, dels mellan Sametingets största parti Norske Samers Riksförbund och de näst största parti Nordkallotpartiet.

Avslöjandet

Efter NRK-avslöjandet 2022 beslutade majoriteten i Sametinget att de skulle inleda en utredning om oegentligheter. Men lite märkligt nog skapade detta starka reaktioner. Det största oppositionspartiet, Nordkalottfolket, tog fallet till domstol. Det här har varit ett fruktansvärt beslut och tillade att Nordkalottfolket har kämpat med näbbar och klor för att vi samer ska vara tillräckligt bra och jämställda i den här debatten, uttalade sametingsrepresentanten för Nordkalottfolket Toril Bakken Kåven. Det största oppositionspartiet, Nordkalottfolket, tog fallet till domstol l för att stoppa utredningen. Även om domstolen inte tog upp saken tog inte Sametinget upp till behandling. I september 2024 beslutade trots detta Sametings plenum att ge plenums presidiet full makt att göra en egen utredning av röstlängden och dessutom att publicera mer information om språkkriterierna och för underlätta att människor att förstå kraven.

”Kan bli aktuelt å fjerne personer fra manntallet”

Sametingets talman på norsk sida Tom Sottinen (Ap), reagerar på att icke-samer fortfarande finns röstlängden och tillägger att det är väldigt olyckligt och allvarligt om folk ger felaktiga uppgifter till ett offentligt organ. Enligt talmannen kan finnas skäl att avregistrera personer från röstlängden om bort personer som lämnat felaktiga uppgifter till Sametinget när de registrerat sig.

Vems ansvar?

NRK Sameradions politiske reporter Mona Solbakk är mer krass och menar de är Sametingets egen röra där dåliga kontrollrutiner nu leder till att personer kastas ur röstlängden, vilket är Sametingets egna misstag. Det är upp till Sametinget att tillse att personerna i röstlängden är legitima och ingen annan avslutar Mona Solbakk sin kommentar i  NRK sameradion.

Hur är det med röstlängden på svensk sida

Röstlängden på svenska sida står nog inför samma problem som på norsk sida. I motsats till situationen på norsk sida, där man kanske varit godtrogen, arbetade Sametingets valnämnd både längde i strid med gällande lagstiftning och även godtroget. När den svenska regeringen beslutande den 19 oktober 2000 att tillkalla en särskild utredare för att göra en översyn av Sametingets organisation, sametingslagen (1992:1433) och förordningen (1993:327) med instruktion för Sametinget. I uppdraget ingick också se över definitioner och kriterier kopplande till röstlängden efter iniativ från Sametinget, där man hävdade att den låga tillströmningen av anmälningar till röstlängden berodde på att många avskräcks pga språkspråkkriterierna.

Kriterierna

I den inledande sammanfattningen av betänkandet Sametingets roll i det svenska folkstyret (SOU 2001:77) framhålls att dels att det är nödvändigt att upprätthålla kravet om en röstlängd, dels har Sametingets legitimitet sin grund i att det företräder det samiska folket, dels att de därmed skall endast den som anses vara same ha rösträtt och detta medför i sin tur att det finns ett behov av en röstlängd, dels att enligt utredningen uppfattning inte finns skäl att ändra på de gällande kriterierna i lagen om vem som skall anses vara same.

Felaktig lagtolkning

Mot bakgrunden att Sametingets valnämnd på grundval av ett plenumsbeslut inkluderat personer utan annan samisk anknytning än ett giftermål med en same, uttalade utredningen att detta är inte rimlig tolkning av lagtexten. Enligt utredningen aktualiserade detta två problem. Det ena är att det även inför framtida val kan finnas personer på röstlängden som inte uppfyller kriterierna. För att komma till rätta med detta problem föreslog utredningen att det skull vara möjligt att överklaga den preliminära röstlängden till länsstyrelsen i de fall någon förts upp på röstlängden utan att vara därtill berättigad, vilket senare också infördes i Sametingslagen.

Eventuella svårigheter att dokumentera sig härkomst

Det har tidigare anförts att de på svensk sida har varit svårt att dokumentera sig härkomst, vilket ofta fram förts som ett problem. Släktforskare och forskare med kunskaper om registrering av samer menar å andra sidan att de i tämligen lätt tillgängliga historiskt skattelängder eller dödsböcker m.fl. register är möjligt verifiera sin bakgrund och släkt. Det samma gäller situationen på norsk sida, i det fall någon har koppling till norsk sida. En sökandes koppling till finsk sida är dock mycket svårare att utreda, även om nu Finland är officiellt tvåspråkigt, där finska och svenska är jämställt.

Sammanblanding civilrätt och politiska rättigheter

Ett problem är att Sametingets röstlängd också används i ett civilrättsligt sammanhang. Att du blir inskriven i Sametinget röstlängden innebär primärt att du får rösta vid sametingsval, med detta följer inga civilrättsliga grundade rättighet eller för den delen skyldigheter inom till exempel fastighetsrätten, rennäringslagstiftningen eller i värsta fall skadeståndsrätten. Trots detta har t.ex. länsstyrelsen i Norrbotten gett renskötselkoncessioner till personer som uppgett att man är inskriven i Sametingets röstlängd. Vad värre är är det flera politiska partier i Sametinget blandar ihop detta med politiska rättigheter som rösträtt, yttrande frihet och mötesfrihet med rätten till jakt och fiske. Vad är kanske ännu värre är att t.ex. Svenska Jägarförbundet och en del partier i Sveriges riksdagen också menar att svenska medborgare som har rösträtt till riksdagen också därmed kan göra anspråk utan samtycke med samiska enskilda eller samebyar att jaga och fiska, utan hänsyn till gällande svensk civilrätt och tom gällande rättspraxis. Talesättet att land skall med lag byggas verkar ibland bara gälla om råkar har rätt etnisitet.

Överprövning

Det andra problemet är Sametingets valnämndens beslut får överklagas både av den som nekats av att bli inskriven i röstlängden och den som redan är inskriven i röstlängden kan överklaga att en eller flera personer i tidigare är inskrivna i längden. Det är ungefär som på finsk sida. Det som skiljer är på finsk sida går överklagan till Finlands Högsta förvaltningsdomstol, medan överklagan på svensk sida hanteras av Länsstyrelsen i Norrbotten.  Praxis har genom åren väl visat att länsstyrelsen summariska hanteringar av överklagande ärenden inte varit rättssäkra, vilka dessutom inte kan överklagas. 

Ett tips

Mot bakgrund av att Finland de senast 15 år blivit kritiserade av både FN organ och även en del Europeiska människorätts organ för kränkningar av samernas mänsklga rättigheter, framförallt då rätten till självbestämmande när Finlands högsta förvaltnings domstol är den som i realiteten bestämmer vem som är same och kan skrivas in i röstlängden. Förutsättningen är dock att Norrbottens länsstyrelse efter överklagan avvisar ett beslut fattat av Sametingets valnämnd

https://www.nrk.no/sapmi/beasai-bellodatlistui-samediggevalggain-vaikko-ii-lean-sapmela_-1.17093784

Avsnittet om läget på norsk sida är primärt byggt på länken ovan, av den rapportering gjorts av NRK sameradion.