
Kommentar 3: Landspartiets svenska samer (LPSS) och konspirationer i den högre svenska skolan
SR Sameradion har gjort en serie med partiledare intervjuer inför Sametingsvalet den 18 maj. Låt oss fortsätta med dels referera till intervjuven med Landspartiets svenska samer (LPSS) ordförande Naadja Edlund Östergren tillika ledamot i Sametinget och ordförande i Sametingets språknämnd. I motsats till överliggare som JoF ordförande Håkan Jonsson och Vuovddegas Stefan Mikaelsson tillhör hon det nya gardet
Är ni intresserad att hör intervjun med Landspartiets ordförande Naadja Edlund Östergren på SR Sameradion kan ni klicka på länken nedan.
https://www.sverigesradio.se/artikel/sameradion-moter-partiledaren-naadja-edlund-ostergren
Avviker från normen – 27 år
Landspartiets svenska samer (LPSS) ordförande är i tid räknat den yngste partiledaren, dels att hon inte ens ännu hunnit fylla 30 års, dels nyligen ersatt LPSS förre ordförande Marie Persson Njajta. Hon fick också nylig att hoppa in som ordförande i Sametingets språknämnd efter att den förre ordföranden i nämnden Ulla Karin Sarri avsagts sig uppdraget.
I SR Sameradion intervju var Naadja Edlund Östergren tydlig i de sakområden som hon hade ansvar för, men vissa frågor avstod svara, utan att sväva ut svårbegripliga tirader, vilket annars är vanligt bland politiker
Språket – en prioritet
I interjuven framhöll Naadja Edlund Östergren att LPSS hade särskilt lagt mycket krut på arbetet med sannings och försoningskommissions arbete, våld mot samiska kvinnor och arbetet med de samiska språken. Beträffande arbetet med språkfrågorna fick var en av det frågor hon prioriterade hög, vilket fick ännu större aktualitet när hoppade in som ordförande den samiska språknämnden mer minder halvvägs in i mandatperioden. Det största utmaningen med detta enligt henne blev när Tidö-regeringen i framförallt sänkte anslagen till språkarbetet 2024-25, speciellt strök anslaget till Giellagaldu. Sametingets styrelse löste dock detta delvis enligt henne genom att ta medel från kulturanslaget. Mot bakgrund kommunerna är en av de viktigaste aktörerna för att implementera minoritets språklagstiftningen har Sametinget föreslagit att man bör införa sanktioner mot kommuner i samiskt förvaltningsområde som inte följer lagen. Hon skulle vilja att Sametinget vill nu införa sanktioner mot kommuner i samiskt förvaltningsområde som inte följer lagen. LPSS vill enligt Naadja Edlund Östergren även öka utbudet på samiska utbildningar och tillföra mer medel till det samiska språkarbetet.
Våld mot kvinnor
Naadja Edlund Östergren betonade också att arbetet att bekämpa mäns våld mot samiska kvinnor haft hög prioritet för LPSS, vilket till en del var kopplat till de jämställdhetsuppdrag som Sametinget fick att under 2021-2024 arbeta med främjande åtgärder för jämställdhet i det samiska samhället och att förebygga och bekämpa mäns våld mot samiska kvinnor och flickor. Sametinget mottog av regeringen i november 2021 ett jämställdhetsuppdrag att under 2021–2024 arbeta med främjande åtgärder för jämställdhet i det samiska samhället och att förebygga och bekämpa mäns våld mot samiska kvinnor och flickor. En viktig insats som prioriterats. På uppdrag av Sametinget har forskargruppen Lávvuo – forskning och utbildning för samisk hälsa, vid Institutionen för Epidemiologi och Global hälsa (EpiGH) vid Ubmejen Universitiähta (Umeå Universitet) tagit fram en rapport som släpptes den 8 mars 2024. Rapporten visade att det övergripande mönstret är att samiska kvinnor är betydligt mer utsatta för våld än samiska män, samt att samiska kvinnor uppger en högre våldsutsatthet än kvinnor i Sverige för de flesta typer av våld.
Sanningskommissionen svårigheter
I intervjuven lyft Naadja Edlund Östergren särskilt fram arbete med den samiska sannings- och försoningskommissionen, där hon trots dels avhoppen av både av ordföranden och huvudsekreterare, dels avhoppen av ett flertal ledamöter inte haft större effekt på kommissions kapacitet att slutföra sitt arbete.
Inga felsteg
Sammanfattningsvis kan man väl säga LPSS nyvalda Naadja Edlund Östergren klarade intervjuven utan större svårigheter, där hon förvisso undvek att svarade på många frågor. Dessutom var inte reportern inte allt för påstridig. Beträffande strulet i sanningskommissionen för det samiska folket var hon rätt så överslätande, vilket har nog att göra med att den ansvarig i LPSS och Sametingets styrelse har varit förre ordförande Marie Persson Njajta. När sanningskommissionen tillsatte sina ledamöter var det lite anmärkningsvärt att det blev så många ledamöter, framförallt från forskarvärlden, medan representanter från politiken och civilsamhället mer eller mindre lyste med sin frånvaro. Det är också märkligt att ingen från Svenska kyrkan blev representerad i kommissionen, dels för att nyttja erfarenheter från kyrkans arbete med deras samiska sanningskommissionen, dels för att undvika att göra en kopia av den samma.
Samiska aktivister kidnappar kommissionen
När väl arbetet kom i gång började avhoppen från kommissionen, de initiala avhoppen berodde sannolikt på att man under kommunicerat ledamöterna om uppdragets utformning och ledamöternas roll i detta sammanhang. Vad de senare avhoppen från forskarna berodde på är svårare att förstå, men tydligen har det varit vissa friktioner mellan olika parter i kommissionen. Dessutom verkar källor i kulturdepartementet läkt information till tidningen Svenska Dagbladet (SvD)om den interna friktionen, där SvD ledaravdelning tolkade detta som att de samiska aktivister försöker på kidnappa kommissionen, vilket ledde till ordförande nummer 2 avgick och strax därefter avgick även huvudsekreteraren.
Lite av ett kaos
Att hitta en ny ordförande och huvudsekreterare tog mycket tid och kommissionen hamnade i tidsnöd. Kommissionen sökte därefter om ett förlängt mandat till hösten 2026 där regeringen ännu inte kommit till skott. Vems ansvar är de då kommissionens arbete hamnade i en slags döds dans kan man fråga sig. Ansvaret faller nog tungt på Marie Persson Njajta axlar, vilket hon kanske insett. Nu kan man spekulera att hennes avgång som partiledare kan vara en strategi för att minimera skadorna för partiet, utifall hela kommissionen imploderar och då fick Naadja Edlund Östergren ta över ordförandeskapet i LPSS. En räddande ängel kan vara regeringen om man nu bifaller kommissionen begäran om en förlängning av uppdraget till den 1 oktober 2026. Beträffade kommissionen begäran om att förlänga kommissionens mandat till hösten 2026 har ännu regering som sagt var inte gett besked, men det mesta talar för att så blir fallet efter den svenska regeringen redovisningen bl.a. arbetet med sanningskommissionen i samband med FN:s råd för mänskliga rättigheter en utfrågning av den svenska regeringen i en pågående UPR[1] granskning av Sverige den 5 maj 2024.
Klartext i FN:s råd för mänskliga rättigheter
En del av UPR processen är att FN:s råd för mänskliga rättigheter leder en utfrågning av den svenska regeringen och där medlemsstaterna i rådet dels kan ha komma med synpunkter och komma med rekommendationer. Marie Persson Njajta, deltog också på mötet i Geneve, påvägnar av Sametinget.
I samband med Sveriges redovisning svensk samepolitik angavs märkligt nog att skälet till varför Renmarkskommittén lades ned, var krav både från Sametinget och partiet LSS. Skälet till varför LSS nämndes särskilt är lite märkligt och man kan ju bli konspiratoriskt av mindre. Det låter för visso bra sett från den svenska regeringen synvinkel, med detta indikerar att Sametingets ledning med Håkan Jonsson och Marie Persson Njajta kört ett dubbelspel och trots allt sitter i samma båt som den svenska regeringen, vilket förvisso inte kanske är förvånande för många.
Vill ni ta del av när FN:s råd för mänskliga rättigheter session där bl.a svensk samepolitik redovisades av den svenska regeringen klicka på länken nedan. Sessionen direktsändes den 5 maj mellan kl.09.00-12.00. Sessionen är tillgänglig UPR hemsida. Öven angivna redovisning av den svenska regeringen gjordes a ”Ms. Alexandra Wilton Wahren, Director General for Legal Affairs, Ministry of Justice (Comments and Answers)”, se talarlistan på hemsidan.
https://webtv.un.org/en/asset/k1e/k1ebrnils5
___________________________________________________________________________
Överkurs om LSS och LPSS
Informationen bygger den information som finns tillgänglig på LSS och LPSS hemsidor
http://landspartietsvenskasamer.com/wp/
1. Landspartiets svenska samers (LPSS) bakgrund
Partiet är ursprunget frånLandsförbundet Svenska samer (LSS)som bildades 1980, som tidigare hade kopplingar Samernas Samarbetsnämnd, en föregångare till LSS, bildades i mitten på 1970-talet av Aslak Partapouli bosatt i Stockholm. Stadgar antogs den 12 november 1977. Anslutna föreningar var Storumangruppen och Kiruna sameregiongrupp.
2. Valen till Sametinget
När Sametinget bildades 1993 ställde LSS som som ett parti i Sametingsvalet och fick 3 mandat, med framträdande personligheter som Sigrid Stångberg och Tage Östergren.
Under resans gång blev sametingspartierna, Jakt-och fiskesamerna samt partiet LSS, medlemmar i organisatinen LSS. Senare bildades Landspartiet Svenska Samer (LPSS) som blev medlem i organisationen Landsförbundet Svenska Samer (LSS).
Vid valet 2005 samverkade partiet LSS med Jakt- och fiskesamerna medan man inför valet 2009 återigen ställde upp som eget parti och erhöll två mandat, förutom Lars-Erik Fjällström representerades partiet av Erik-Oscar Oscarsson. I valet 2013 fick partiet tre mandat, vilka gick till Lars-Jonas Johansson, Marie Persson och Tua Rydberg. Vid valet 2017 fick partiet fortsatt tre mandat. Partiet representeras då av Mari-Louise Boman, Marie Persson Njajta och Torkel Stångberg.Vid valet 2021 fick 2 mandat. vilka gick till Naadja Edlund Östergren och Torkel Stångberg.
3. Moderorganisationen LSS
Genom åren sedan Sametinget bildades 1993 har LSS ordförande klubba hållits av Helena Dådring, Håkan Jonsson, Lars-Erik Fjellström och Louise Skerk. Kopplingen mellan moderorganisationer och partier är rätt så vanligt i samepolitiken. Exempel på detta kopplingen mellan moderorganisationen LSS och partierna LPSS och Jakt och fiska (JoF). Andra exempel är partiet Samernas koppling till riksorganisationen Samerna och Guovsonastis koppling till Renägarförbundet. Inledningsvis ställde Svenska samernas riksförförbund upp en lista vid valet 1993, men inför valet 1997 beslutade SSR att avveckla sitt engagemang som parti, eftersom det inte var lämpligt att sitta på två stolar, vilket föranledde att Samelandspartiet bildades av medlemmarna i partiet och har därvid lag inga formella eller legala kopplingar till SSR. Sedan Sametingets bildande har 1993 har det funnits ett problem med kopplingar mellan ett moderorganisation och respektive parti i Sametinget. Detta har göra med att de finns en direkt koppling till finansieringen av dels moderorganisationen och partiet. Alla partiet i Sametinget får ett partistöd utifrån mandat och inledningsvis var de många moderorganisationer som också fick ett organisationsstöd samtidigt från Sametinget, vilket i vissa fall kunde uppfattas en form av förtäckt partistöd.
4. Landspartiet Svenska Samer
Landspartiet Svenska Samer är ett politiskt parti i Sametinget. Ordförande i Landspartiet Svenska Samer var inledningsbvis Helena Dådring. Partiet bildades ur Landsförbundet Svenska Samer vilket funnits representerat i Sametinget sedan 1993. Under mandatperioden följande valet 1997 avsöndrades en falang som bildade Laahkoeh.
Vid valet 2005 samverkade partiet med Jakt- och fiskesamerna medan man inför valet 2009 återigen ställde upp som eget parti och erhöll två mandat, förutom Lars-Erik Fjällström representerades partiet av Erik-Oscar Oscarsson. I valet 2013 fick partiet tre mandat, vilka gick till Lars-Jonas Johansson, Marie Persson och Tua Rydberg.
I valet 2017 fick partiet fortsatt tre mandat.Partiet representeras nu av Mari-Louise Boman, Marie Persson Njajta och Torkel Stångberg.I valet 2021 fick partiet två mandat vilka gick till Marie Persson Njajta och Torkel Stångberg.
[1] Universal Periodic Review (UPR)-rapporteringen avser Sveriges generella efterlevnad av de mänskliga rättigheterna. På denna sida publiceras regeringens senaste rapport till FN:s råd för mänskliga rättigheter (MR-rådet) liksom rådets slutsatser och rekommendationer från den senaste rapporteringen.