Jakt- och fiskesamerna fortsätter att påstå att inga fel begåtts i hanteringen av Sametingets röstlängd. De hävdar till och med att valnämndens beslut stöddes av Valmyndigheten. Det visar att partiet varken förstår regelverket eller är beredda att rätta sig när man svart på vitt blir tillsagd att man gjort fel.
Samelandspartiet gör en annan bedömning. Vi erkänner att fel har begåtts och vill säkerställa att samma misstag aldrig upprepas. För oss handlar politik om ansvar, lärdomar och förbättringar.
Vår hållning
Samelandspartiet tar ansvar där andra skyller ifrån sig. Vårt mål är att ordningen följs och att rättssäkerheten värnas, så att tilltron till Sametingets demokrati kan stärkas.
Påståenden vs Fakta
JoF säger:
”Valnämnden tog därför ett helt korrekt beslut som också stöds efter en skrivelse från Valmyndigheten.”
Det handlar om: JoF påstår här att Valmyndigheten faktiskt gav sitt stöd till valnämndens beslut att ändra den slutliga röstlängden.
Fakta:
Det är inte sant. Valmyndighetens skrivelse var en vägledning, inte ett godkännande. Där framgår att 38 § förvaltningslagen i undantagsfall kan användas – men också att den inte bör tillämpas generellt.
I sitt yttrande till Valprövningsnämnden inom ramen för prövningen av omval konstaterade Valmyndigheten uttryckligen att förutsättningarna inte var uppfyllda i detta fall och att valnämndens agerande var en avvikelse från föreskriven ordning.
JoF säger:
”Alla de 18 samer … har informerats att de blivit upptagna i den preliminära röstlängden. Ett tekniskt fel gjorde att de föll bort.”
Det handlar om: Varför 18 personer inte fanns med i den preliminära röstlängden.
Fakta:
Det är riktigt att de fick besked. Men det är ännu allvarligare att de aldrig lades ut i den preliminära röstlängden för granskning, i strid med 5 § Sametingslagen.
Väljarnas rätt till insyn och överklagan sattes därmed ur spel. När valnämnden sedan försökte rätta detta genom att föra in dem i den slutliga röstlängden slog Valmyndigheten – i yttrandet till Valprövningsnämnden kopplat till omvalsfrågan – fast att det var felaktigt och en avvikelse från föreskriven ordning.
JoF säger:
”Det är Sametingets tjänstemän som bereder ansökningarna till röstlängden varefter valnämnden fattar beslut utifrån det.”
Det handlar om: Vem som faktiskt avgör om kriterierna är uppfyllda.
Fakta:
Idag är det som JoF säger: tjänstepersoner bereder – men besluten fattas av valnämndens politiskt tillsatta ledamöter. När ansökningar behandlats har det ibland uppstått oenighet om kriterierna är uppfyllda, och då har frågan avgjorts genom omröstning.
Samelandspartiets linje:
Antingen uppfyller man kriterierna eller inte – det ska aldrig behöva avgöras politiskt. Därför vill vi att tjänstepersonerna fullt ut hanterar prövningen av ansökningarna, medan valnämndens roll ska vara att enbart fastställa den preliminära och slutliga röstlängden. Det är den enda vägen till en rättssäker och opolitisk hantering.
JoF säger:
”Under denna mandatperiod har Sametinget infört ett nytt datasystem för att kunna registrera samer på röstlängden …”
Det handlar om: Om det verkligen finns ett nytt system för röstlängdshantering.
Fakta:
Det här är vilseledande. Det har inte införts något nytt system för att hantera ansökningarna till Sametingets röstlängd. Det som förändrats är möjligheten till digital anmälan och att handlingarna diarieförs i Sametingets vanliga diariesystem.
Själva handläggningen sker fortfarande helt utan ett fungerande system. När uppgifterna skickas till Valmyndigheten för att fastställa den preliminära och slutliga röstlängden skrivs allt in manuellt. JoF:s skrivelse försöker ge sken av att man har kontroll genom ett nytt system – men i verkligheten saknas det.
Vår väg framåt
Samelandspartiet står för ansvar och rättssäkerhet. Vi vill dra lärdom av de fel som begåtts och förbättra valnämndens arbete så att det aldrig händer igen.
- Tjänstepersonerna ska fullt ut hantera ansökningarna – valnämnden ska endast fastställa den preliminära och slutliga röstlängden.
- Ett modernt digitalt system måste införas – manuella rutiner skapar fel och oreda.
- Öppenhet och insyn ska garanteras – alla ska kunna granska och överklaga enligt lagens ordning.
Det är så man bygger förtroende för Sametingets demokrati.