
Kommentar 2 del 2: Håkan Jonsson, Sametingets ordförande – Affären som till slut blev en politisk skandal och som kom att bli dyrt misstag både politiskt och framförallt ekonomisk
Partiledar utfrågningarna i SR Sameradion
SR Sameradion har gjort en serie med partiledare intervjuver inför Sametingsvalet den 18 maj. Referera inledningsvis till del 1 av kommentarerna om intervjuven med Håkan Jonsson partiledare för Jakt- och fiskesamerna (JoF), tillika styrelseordförande i Sametinget i SR sameradion. I motsats till de övriga partierna i Sametinget är det han som är mest förknippat, eller synonym med JoF, där många rent av menar att han är partiet, vilket kanske förklarar att fortfarande innehar partiledarrollen iJoF
Är ni intresserad att hör interv med respektive partiledare på SR Sameradion kan ni klicka på länken nedan.
Statskontorets utredningen
I intervjuven tog självklar Statskontorets utvärdering av Sametinget verksamhet upp, men stort sett undveks den största skandalen under Håkan Jonsson snart 4 år som styrelseordförande i Sametinget. Utan att gå i alla märkliga detaljer i skandalen är de sannolik att de folk kommer att minns är hans misslyckade att avskeda kanslichefen. Uppspelet till konflikten är ungefär det samma som i de Trumska USA där presidenten styr via sin presidentdekret, men skillnaden att Håkan Jonsson inte kunde avskeda kanslichefen bara så där, utan lagstöd. Huruvida Håkans Jonsson också spelar golf lämnar vi där hän, i övrig är Trump är Jonsson väldigt olika. Trump pratar vitt och brett och gillar att bestämma själv oavsett lagstöd eller inte, medan Håkan Jonsson jobbar i all tysthet, efterlämnar sällan spår eller dokument i sin kontakter med ministrar eller regeringskansliet, men giller att bestämma oavsett lagstöd eller inte. Trumps recept fungerar inte alltid som t.ex. när Håkan Jonsson inte hade lagstöd att avskeda kanslichefen fick Sametingen ledning snällt att köpa ut honom med ca 2 miljoner kronor. Hela affären började av Håkan Jonsson anställde Jenny Granberg, Vuovdega som politisk sakkunnige, utan att överlåta detta kanslichefen, vars mandat är att anställa personal. Sedan var bollen i rullning. Utköpet av kanslichefen innebar indirekt att den politisk sakkunnige Jenny Granberg blev Sametingets dyraste politiker.
Bägaren som svämmande över
De är nog sannolikt att denna affär så småningom blev en belastande skandal för Sametinget ledning och som nog fick bägaren att svämma över i de svenska regeringskansliet och resultatet blev att regeringen uppdrog till Statskontoret att göra en översyn av Sametingets verksamhet. Resultatet blev inte direkt muntert, vilket nog all med lite insyn i Sametingets verksamhet hade insett. På grundval av statskontorets rapport stramade regeringskansliet upp Sametingets verksamhet i sina två senaste regleringsbreven för år 2024 och 2025. I media blev Sametingets ledning och verksamhet hårt kritiserad av framförallt Svenska Dagbladet ledaravdelning. Ledarskribenten Peter Wennbland hävdade att ”det luktar illa från Sametinget” och fortsatte att konstaterade att det som skulle bli ett forum för samiskt inflytande och demokrati, framstår nu Sametinget som en myndighet genomsyrad av korruption.
Nu tog väl Peter Wennblad i till den grad, att han sprack, men Sametingets rykte blev inte bättre.
Varken fågel eller fisk?
Sametinget status och natur är i ett svensk statsrättsligt sammanhang organisatorisk krumelur eller för att använda sig av partiets Kristdemokratisk retorik en ”invasiv” organisationsform. När väl Sametinget bildades 1993 och fram till att rennäringsförvaltningen överfördes till Sametinget år 2006-07 var Sametinget ett folkvalt organ, med en begränsad budget. Sedan rennäringsförvaltningen överfördes till Sametinget fanns inledningsvis fanns inga formellt blandade förvaltningsrutiner. Genom att man efterhand införde den kommunala nämnds organisation fullt ut uppstod flera nya maktcentrum och där de folkvalda politikerna roffade åt sig ett allt större inflytande i den rena myndighetsförvaltning.
Makten och härligheten
Den politiska koloniseringen av Sametinget myndighetssfären och framförallt rennäringsförvaltningen har tilltagit, vilket bl.a framhålls Statskontoret rapport. En annan konsekvens är att styrelsen genom nämnds organisationen avlövats makt vilket till en del har irriterat Sametingets styrelse och styrelseordförande Håkan Jonsson. Ett initiativ från styrelsen sida var lägga ned kulturnämnden och överföra arbetsuppgifterna till styrelsen – vilket inte föll i god jord hos opposition. Skälet till detta var nog att få makten att fördela organisations och kulturmedlen, vilket därför anses som strategiskt viktigt i det politiska arbetet i Sametinget.
https://www.sverigesradio.se/artikel/hakan-jonsson-maste-sluta-ga-i-statens-fotspar